Bijzondere leervakken

Techniek

  • Kinderen op een speelse manier laten kennis maken met wetenschap en techniek.
  • Ontdekken van interesses en talenten voor wetenschap en techniek.
  • Nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, een ontdekkende houding stimuleren en ontwikkelen.
  • Via uitdagende vragen en onderzoekende opdrachten op maat van elk kind, stimuleren we hen tot exploreren, experimenteren en probleemoplossend denken.
  • Aanleren van vaardigheden met verschillende gereedschappen zoals boren, hameren, zagen, schuren ...

LO

  • Optimale deelname van alle leerlingen
  • Aangepaste lessen op maat van elk kind
  • Ondersteuning van de kinesisten afgestemd op de noden van het kind na beslissing van de klassenraden
  • Twee lesuren per week turnen op een gezonde en veilige manier
  • Ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden
  • Doorschuifsystemen op individueel niveau voor een efficiënte, optimale leer- en beweegtijd
  • Zwemmen: om de twee weken

Levensbeschouwelijke vakken (LBV)

Zedenleer

  • Autonomie: zelfstandig leren denken
  • Moreel denken: Waarden en normen bijbrengen
  • Humaniseren: Rechten van jezelf en anderen ontdekken en toepassen
  • Verantwoordelijkheid bijbrengen voor: zichzelf, anderen, dieren, natuur, …
  • Zingeving: bewust zijn van het leven en vormgeven aan het leven

Islam

  • Islamitische waarden en normen staan centraal. Het aanbrengen van wederzijds respect ongeacht je overtuiging
  • Kennismaking met de beginselen van de Islamitische geloofsleer
  • Waarden en normen staan centraal
  • Aanleren van wederzijds respect ongeacht je geloofsovertuiging

Protestantse Godsdienst

  • Op avontuur doorheen de Bijbel
  • Op een speelse wijze worden de Christelijke waarden aangebracht waarbij creativiteit een grote rol speelt
  • De lessen zijn aangepast aan de leefwereld en de specifieke mogelijkheden van het kind

Rooms Katholieke Godsdienst

  • In ons klasje van katholieke godsdienst voelen de kinderen zich welkom
  • Ze vinden er vriendschap en troost bij elkaar
  • Rust en vertrouwen spelen een voorname rol in hun beleving
  • Ze krijgen de kans om hun gevoelens te uiten in een hechte kring waar warmte, oprechtheid en zichzelf zijn het belangrijkste zijn

Co-teachers

  • Beter inspelen op de specifieke noden van de leerling (differentiëren) in samenspraak met de klasleerkracht
  • Ondersteuning bieden aan de klasleerkracht
  • Meedenken met de klasleerkracht om kindgebonden doelen te bereiken
  • Bevorderen van welbevinden van de leerling